09912945219

هوشمند سازی هتل چه امکانات و مزایایی دارد؟

دوشنبه 07 اسفند 1402 131 0

شاید بارها درباره هوشمند سازی هتل شنیده باشید، اما آیا می دانید که هتل هوشمند دقیقا چیست و چه برتری نسبت به هتل های معمولی دارد؟ در طراحی هوشمند سازی هتل از تجهیزاتی مانند سیستم روشنایی هوشمند، پرده‌ هوشمند، سیستم سرگرمی، سیستم سرمایش گرمایش، تهویه، قفل هوشمند و ... برای آسایش و راحتی میهمانان استفاده می شود.

 

 

هتل هوشمند چیست؟

به هتلی هوشمند گفته می شود که به فناوری های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا با هدف بهبود مدیریت، کارایی و کنترل مدیریت هتل و همچنین ارائه خدمات بهتر به مهمانان مجهز است. هتل های هوشمند به عنوان نمادی از خلاقیت و نوآوری در صنعت هتلداری شناخته می شوند. آنها تجهیزات مختلفی دارند که با هم کار می کنند و از راه دور قابل کنترل هستند.

 

هوشمندسازی هتل

 

هتل های هوشمند دارای امکانات ویژه و منحصر به فردی مانند دستگاه‌های قهوه‌ساز هوشمند، ربات نظافت، سافت کی، پرده های خودکار، قفل هوشمند درب، سنسور های حرکتی و .... هستند که می توانند یک تجربه اقامتی بی نظیر و لذت بخش را برای مهمانان خود رقم بزنند.

 

در این هتل ها سیستم هوشمند کاهش نور برای اتاق‌های هتل، لابی، اتاق‌های کنفرانس، غذاخوری و سایر مکان‌های عمومی به صورت خودکار عمل می کند. تعدادی سنسور برای نظارت بر روشنایی و جریان در زمان واقعی نصب شده است که به محض تشخیص حرکت یا تاریکی هوا به طور خودکار روشن می شود و نورها را تنظیم می کند. همچنین پس از ورود مهمانان، سیستم، چراغ های قسمت های مربوطه را برای مهمانان روشن می کند. این ویژگی هوشمند سازی هتل نه تنها می تواند انرژی زیادی را ذخیره کند بلکه کارایی را نیز افزایش می دهد.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: هوشمندسازی ساختمان چیست؟

 

امکانات و ویژگیهای هتل هوشمند

ویژگیها و امکانات هتل های هوشمند بسیار متنوع و گسترده است که در ادامه به برخی از تجهیزات هوشمندی که معمولاً در هتل هوشمند استفاده می شود، اشاره می کنیم:

1. رزرو و تحویل آنلاین اتاق

در هتل های هوشمند برای رزرو و تحویل اتاق نیازی به حضور در هتل نیست و می توانید به راحتی اتاق خود را به صورت آنلاین رزرو کنید و به محض رسیدن به هتل، بدون هیچ مانعی به اتاق خود بروید. حتی قبل از رزرو می توانید اتاق خود را به صورت آنلاین مشاهده کرده و از امکانات آن مطلع شوید.

2. خدمات رسانی به مهمانان هتل بر اساس پیام

در هتل‌های هوشمند برای درخواست‌های خود مانند سفارش غذا و نوشیدنی، تعویض حوله، جمع‌آوری ظروف غذا، حمل چمدان و ... نیازی به تماس با پذیرش یا مراجعه مستقیم به پذیرش هتل ندارید زیرا با استفاده از هوشمندسازی به محض اینکه وارد هتل شوید؛ برنامه ای بر روی گوشی شما نصب می شود که بر اساس آن می توانید درخواست های خود را به صورت پیام به مسئولان هتل و حتی به راحتی از طریق منوی موجود در برنامه ارسال کنید.

3. کنترل هوشمند روشنایی و دما

یکی ‌دیگر از ویژگی‌ های منحصر به فرد هتل های هوشمند این است که شما می توانید میزان روشنایی و حرارت سیستم‌ های گرمایشی و سرمایشی را با استفاده از تلفن همراه خود به صورت سفارشی و بر اساس نیاز خود انجام دهید. حتی با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید از راه دور، قبل از ورود به اتاق، دمای آن را تنظیم کنید.

 

کنترل دما و روشنایی در هتل هوشمند


 
4. سیستم ورود و خروج هوشمند

سیستم ورود و خروج هوشمند، یکی از انواع سیستم‌هایی است که در طراحی هوشمند سازی هتل ها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع در این هتل ها درب های اتاق به قفل کارتی مجهز هستند. شما می توانید بدون استفاده از کلید براحتی با استفاده از کارت‌های RFID درب اتاق‌ خود را قفل و باز کنید.

5. سیستم‌های صوتی و تصویری هوشمند

هتل های هوشمند مجهز به سیستم های صوتی یا بلندگوهای هوشمند هستند و می توانید با فرمان صوتی آهنگ مورد علاقه خود را پخش کرده یا دستگاه را خاموش و روشن کنید. همچنین تلویزیون های هوشمند امکانات زیادی مانند دسترسی به اینترنت، نمایشگرهای شخصی سازی شده و ارتباط با سایر تجهیزات را در اختیار شما قرار می دهند.

6. سنسور های حرکتی هوشمند

سنسور حرکتی یکی دیگر از ویژگی های هتل های هوشمند است که به واسطه آن و به محض تشخیص حضور  فرد، لامپ ها به‌ طور خودکار روشن می‌شوند.

7. کنترل هوشمند پرده‌ های اتاق

در هتل هوشمند، پرده‌ های اتاق از نوع برقی است. بنابراین شما می توانید درحالیکه بر روی کاناپه اتاق نشسته اید، براحتی با استفاده از ریموت کنترل یا گوشی هوشمند خود پرده‌ ها را باز یا بسته کنید.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: اسامی شرکت های هوشمند سازی ساختمان

 

امکانات هتل هوشمند

 

مزایای هتل هوشمند برای مهمانان

هوشمندسازی مزایای زیادی برای مهمانان دارد که در ادامه به برخی از انها اشاره می کنیم.

1. آسایش و راحتی

مهمانان همیشه دوست دارند در هتلی اقامت داشته باشند که بتوانند در آن استراحت کرده و احساس راحتی کنند. این ویژگی یکی از بهترین و مهمترین مزایای هوشمند سازی هتل‌ها می‌باشد. به عنوان مثال اگر قصد اقامت در یک هتل هوشمند دارید، می‌توانید قبل از رزرو، اتاق را ببینید و به محض ورود به هتل ان را ثبت کنید. حتی قبل از ورود به هتل درخواست وان آب گرم بدهید یا غذای مورد علاقه تان را سفارش بدهید. علاوه بر این در این هتل شما به کمک گوشی همراه خود به همه چیز دسترسی دارید. شما می توایند بدون نیاز به کلید وارد اتاق خود شوید، خدمه را خبر کنید یا درخواست تاکسی بدهید.

2. کنترل و دسترسی آسان

یکی دیگر از مزایای هتل های هوشمند این است که می‌توانید نورها، دما، تلویزیون، پرده‌ها و سایر تجهیزات اتاق را با توجه به نیاز و دلخواه خود کنترل کنید.

3. ایمنی و امنیت بیشتر

هتل های هوشمند امنیت بیشتری نسبت به هتل های دیگر دارند. انها معمولا به انواع دوربین‌های هوشمند، قفل هوشمند، سنسور حرکتی، دتکتورهای دود و ... مجهز هستند که  ارائه خدمات ضعیف و احتمال سرقت اموال مهمانان و مسافران را به صفر می‌رساند.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: بهترین برند دستگیره هوشمند

 

4. کاهش اشتباهات

یکی دیگر از مزایای هوشمندسازی هتل، کاهش اشتباهات است که بسیار کم و در حد صفر می‌باشد. زیرا تمامی درخواست‌ها به جای اپراتور با استفاده از تکنولوژِی روز به صورت هوشمند و بدون خطا انجام می شود و شما می توانید تمام درخواست‌های خود را تا لحظه رسیدگی پیگیری کنید.

5. صرفه جویی در زمان

با فناوری های هوشمند دیگر لازم نیست برای هر درخواستی معطل شوید زیرا براحتی می توانید کارهای روزانه خود را به آسانی و در سریعترین زمان ممکن انجام دهید.

 

هوشمند سازی هتل

 

مزایای هوشمند سازی هتل برای کارفرما

1. کنترل راحت‌تر

 با سیستم هوشمند هتل، مدیریت می تواند به راحتی تمامی قسمت های هتل را کنترل و نظارت کند و در صورت بروز مشکل به واحدهای مذکور تذکر بدهد.

2. رضایت مشتری

تجربه نشان داده است که هفتاد درصد افرادی که در مسافرت قصد اقامت در هتل را دارند، ماندن هتل های هوشمند را ترجیح می دهند و بعد از یک تجربه لذت بخش، مشتری ثابت این هتل ها می شوند.

3. رسیدگی سریعتر به مشکلات

با ایجاد هرگونه نقص و مشکل در هر قسمتی از تاسیسات هتل، سیستم هوشمند به سرعت مکان دقیق آن را مشخص و به اپراتور اطلاع می دهد. برای مثال وقتی سیستم تهویه مطبوع اتاقی دچار مشکل می شود، دیگر نیازی به شکایت مهمان از هوای بد اتاقش نیست.

4. کنترل هوشمند انرژی
کنترل هوشمند انرژی به خصوص در مواقعی که مسافر در اتاق حضور ندارد، اهمیت زیادی دارد. با هوشمندسازی هتل، هزینه‌ های ناشی از مصرف انرژی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

5. صرفه جویی در وقت و زمان

در هتل های هوشمند به مقدار زیادی در وقت و زمان کارمندان صرفه جویی می شود زیرا لازم نیست درخواست‌های میهمانان را دستی انجام دهند.

6. کاهش خطای اپراتور

با سیستم هتل هوشمند میزان اشتباهات به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

7. بالا رفتن درجه کیفیت

هوشمندسازی باعث افزایش کیفیت هتل و جذب بیشتر مسافرانی می شود.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: هزینه هوشمند سازی ساختمان

نتیجه گیری

بررسی‌های صورت گرفته نشان می دهد سیستم هوشمند سازی هتل علاوه بر ایجاد آرامش و راحتی مهمانان در جذب مسافر نیز نقش موثری دارد. با این فناوری، تمام امکانات اتاق هوشمند هتل مانند روشنایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی، پرده ها، تلویزیون و...  را شما می توانید از طریق تلفن هوشمند یا ریموت کنترل کنید. در این مطلب از آی کی به طور مفصل در مورد هتل های هوشمند، امکانات و مزایای آنها نسبت به هتل های معمولی صحبت کردیم. امیدوارم برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

 

نظرات (0 نظر)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.



نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp